sztuka
MAGAZYN KULTURALNY
29 października 2013

CZEGO JAŚ SIĘ NIE NAUCZY, TEGO JAN NIE BĘDZIE UMIAŁ

Chciałabym, żebyście cofnęli się na chwilę do czasów szkolnych. Pamiętacie, jak odrabialiście pracę domową z języka polskiego, matematyki? Jak uczyliście się historii? Powtarzaliście referaty na geografię? Pewnie każdy z Was pokiwa głową. A czy ktoś odrabiał kiedyś pracę domową z wiedzy o kulturze? Czy ktokolwiek biegał zestresowany po korytarzu, bo nie przygotował się na zajęcia z WOK-u? Większość pewnie zaśmieje się pod nosem. A ja razem z Wami.

fot. Bartosz Stawiarski, Dzieci w Muzeum.

Poziom wiedzy o kulturze w większości szkół (zaznaczam, nie wszystkich!) jest na zatrważająco niskim poziomie. Co pamiętam z lekcji w liceum? Rysowanie bombek na ocenę, gdy zbliżał się okres świąteczny. To i tak nieźle, bo moja przyjaciółka na pytanie: co robiliście na WOK-u w szkole? odpowiada: w sumie to… nic. Młodzież w wieku licealnym może jednak sama (choć po części) zadbać o swoją edukację kulturalną. Gorzej mają ci młodsi… Nie przypominam sobie niestety żadnych dobrych zajęć na temat sztuki czy kultury w szkole podstawowej. Owszem, nauczycielka zabierała nas czasem do muzeów, ale zazwyczaj główną atrakcją takiej wycieczki był postój w McDonaldzie, a samo muzeum traktowaliśmy jako niemiły, nużący dodatek.

To było jednak jakiś czas temu. Dziś wiele instytucji oferuje specjalne programy dla dzieci, muzea organizują interesujące warsztaty, na portalach pojawiają się gry dla najmłodszych mające pokazać, że obcowanie ze sztuką również może być ciekawe. Przed dziećmi otwiera się wielka szansa, której niestety nie wykorzystają bez pomocy dorosłych. Drodzy czytelnicy Magazynu – zaszczepcie miłość do kultury w tych najmniejszych! Jeśli nie macie jeszcze dzieci, złapcie za rączkę braciszka czy kuzynkę i zaprowadźcie ich… No właśnie – dokąd? Oto kilka propozycji, które wydały mi się ciekawe:

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

13.10 – 08.12.2013 Warszawa w budowie 5

W związku z piątą edycją festiwalu Muzeum przygotowało dla dzieci wiele atrakcji. Zależnie od tematu zajęć Archidzieciakizbudują eksperymentalne miasta przy pomocy prostych materiałów, poznają różne konstrukcje mostów i zastanowią się, jak je funkcjonalnie wykorzystywać, lub zmienią się w wizjonerów budując miejską utopię.

26.09 - 31.12.2013 Dziecko w Muzeum!(program dla przedszkoli i pierwszych klas szkół podstawowych)

Fundacja MaMa we współpracy z Muzeum oferuje warsztaty towarzyszące wystawie W sercu kraju. Skierowane są do dzieci w wieku 2-8 lat. Celem jest prezentacja sztuki nowoczesnej najmłodszym, pokazanie jej związków z najbliższym otoczeniem i historią oraz oswojenie dzieci z miejscem, jakim jest galeria sztuki.

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

22 - 23.11. 2013 Konferencja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Coś dla dorosłych, ale wciąż o dzieciach! Zachęta, MSN oraz CSW zapraszają na konferencję z cyklu Sztuka edukacji. Tematem jest kultura w programach nauczania i możliwości współpracy między szkołą a instytucją kultury przy tworzeniu projektów edukacyjnych.

Gry dla dzieci:Zachęta oferuje również gry edukacyjne o różnym stopniu trudności, które wśród elementów zabawy przemycają dzieła znanych artystów.  CZEGO JAŚ SIĘ NIE NAUCZY, TEGO JAN NIE BĘDZIE UMIAŁ

Muzeum Narodowe w Warszawie

17.11.2013 Barokowa niedziela:

MNW proponuje całym rodzinom warsztaty familijne pt. Moja Arkadia oraz Barokowe animacje i konwersacje – naukę XVII-wiecznych tańców, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku.

Muzeum Plakatu w Wilanowie

7.12.2013 Mój plakat filmowy

Muzeum Plakatu w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie Filmowo mi... Polskie plakaty filmowe z lat 1945-1969 organizuje mikołajkowe warsztaty plastyczne dla dzieci. Szczegóły pojawią się na stronie Muzeum już niedługo. 

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 

CSW proponuje serie warsztatów dzieciom zarówno dwu-, jak i dwudziestoletnim, od zajęć takich jak Podróż przez krainę sztuki, Zwariowana książka, poprzez W świecie komiksu, Okiem malarza, językiem poety do rozważań o Grafitti – wandalizm czy sztuka, Abstrakcja oraz Język sztuki współczesnej. Na zajęcia przyjmowane są grupy szkolne. Może warto przejrzeć ofertę i zasugerować coś nauczycielkom?

Klubokawiarnia – Kawka z mleczkiem

Nie tylko muzea i galerie przejmują się edukacją kulturalną dzieci. Część kawiarni, obok smakowitych ciast i napojów, posiada ofertę skierowaną do maluchów. Bezpośrednie obcowanie ze sztuką jest jedną z metod – obok niej, istotny jest również rozwój kreatywności poprzez działania wpływające na wyobraźnię oraz rozwijające zdolności manualne. O takich zajęciach opowiedziała mi Antonina Jeżewska, która w czerwcu bieżącego roku, jako młody menadżer kultury przejęła wraz z koleżanką kawiarnię Kawka z mleczkiem.

MAGAZYN: Jakie warsztaty dla dzieci prowadzicie?

Antonina Jeżewska: W swoim programie mamy zarówno warsztaty dla najmłodszych (do 3 roku życia) - tj. warsztaty ogólnorozwojowe przygotowujące do przedszkola oraz zajęcia umuzykalniające - jak i te dla starszych dzieci (warsztaty ceramiczne, recyklingowe i cieszące się dużym powodzeniem warsztaty naukowe). W listopadzie ruszamy z zajęciami Kultura Chin z elementami języka. Chcemy też wprowadzić warsztaty podróżnicze, na których dzieci będą poznawać różne kultury oraz warsztaty ze wspólnego tworzenia bajek. Przed Zaduszkami przygotowaliśmy również wydarzenie pt. Zaduszki to nie tylko białe duszki. Nie chciałyśmy iść w zwykłe przyjęcie Halloweenowe, coraz bardziej popularne, a tak obce naszej kulturze. Postanowiłyśmy więc wykorzystać tę okazję, by pokazać dzieciom jak Święto Zmarłych obchodzone jest w różnych kulturach.

Skąd pomysł prowadzenia tego typu zajęć dla dzieci?

AJ: Jeżeli decydujesz się na prowadzenie kawiarni o profilu dzieci i rodzice, to podawanie kawy i kącik do zabaw nie wystarczą. Dzieci potrzebują ciągłych atrakcji, aktywności. Warsztaty i różne wydarzenia im to zapewniają, przy okazji ucząc i poszerzając horyzonty. Nie lubię tego słowa, ale pojawia się tu pewna misja - związana z rozwojem i edukacją najmłodszych.

Co pobudza kreatywność dzieci?

AJ: To bardzo trudne pytanie i chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wydaje mi się, że przede wszystkim - samodzielność. Kiedy dziecko musi zrobić coś samemu – kombinuje, dochodzi do pewnych rzeczy po swojemu i w ten sposób dużo szybciej się uczy. Staramy się pokazywać dzieciom, że rzeczy mogą zmieniać swoje zastosowania (na warsztatach recyklingowych), a także przekazywać im wiedzę poprzez praktykę i doświadczenia, a nie suche fakty.

Dziękuję i życzę powodzenia w kreatywnym edukowaniu najmłodszych!

Na zakończenie opowiem Wam o pewnym wydarzeniu, które miało miejsce w Muzeum Narodowym na wystawie Marka Rothko. Przystanęłam na chwilę przy ławce stojącej naprzeciw jednej z prac i obserwowałam przechodzących ludzi. Większość mijała obrazy dość szybko, tylko niektórzy zatrzymywali się na dłużej. Na ławce obok mnie siedziała mama z dwójką dzieci w wieku przedszkolnym. Wsłuchałam się w ich rozmowę. Kobieta zwróciła się do starszego synka z pytaniem: kochanie, co jest na tym obrazie?. Myślałam, że maluch wymiga się od odpowiedzi, ale ten z zapałem zaczął opowiadać o płomieniach pożerających jakiś obiekt, rozległej łące i różnych innych niesamowitych rzeczach, które pojawiały się w jego głowie, gdy patrzył na kolorowe płótno. Z jednej strony zrobiło mi się wstyd, jak ograniczona jest moja wyobraźnia, z drugiej zaś poczułam podziw dla tej matki i wszystkich rodziców, którzy zachęcają dzieci do rozważań na temat sztuki. Mamo z Muzeum, tak trzymać! W końcu, przytaczając, może nieco patetycznie, słowa Wojciecha Eichelbergera: Dziecko jest jak walizka, którą pakujemy latami. Wszystko, co się w niej znajduje, kiedyś musieliśmy tam włożyć.

następna
strona
poprzednia
strona
przejdź do strony: 123

Zobacz także